X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

آفرینش

ادبیات، هنر، عرفان

نویسنده: فرشته نوری
روز : جمعه 10 آذر 1396 ساعت: 16:25


آرمان‌شهر


تامس مور نویسنده کتاب آرمان‌شهر ، فیلسوف اجتماعی، سیاست‌مدار، و انسان‌گرای دوران رنسانس (نوزایش) و مشاور هنری هشتم انگلستان بود. مور از اکتبر ۱۵۲۹ تا ۱۶ ماه مه ۱۵۳۲ صدراعظم بوده و پاپ پیوس یازدهم در سال ۱۹۳۵ مور را قدیس اعلام کرد. کلیسای انگلستان از او به عنوان «شهید اصلاحات» یاد می‌کند. او از مخالفان و رقبای اصلاحات پروتستان و به صورت مشخص مارتین لوتر و ویلیام تیندیل بود.


تامس مور در برابر خواست شاه هنری هشتم برای جدایی از کلیسای کاتولیک به مخالفت برخاست و پذیرش شاه به عنوان رئیس عظمی کلیسای انگلستان را رد کرد، عنوانی که مجلس طی مصوبهٔ اعظمیت ۱۵۳۴ اعطا کرده بود. پس از خودداری او از سوگند خوردن که طی مصوبهٔ جانشینیِ ۱۵۳۴ الزامی شده بود به زندان افتاد. در سال ۱۵۳۵ به جرم خیانت محاکمه شد و محکوم به گواهی دروغ گشته، سرش را از تنش جدا کردند.


آرمان‌شهر یا  utopiaبرای نخستین بار توسط تامس مور در سال ۱۵۱۶ در کتابی به همان عنوان بکار گرفته شد. پیش‌تر مفهوم‌های مشابهی از این واژه در آرای فلاسفه یونان باستان (افلاطون و ارسطو) عرضه شده و آرمان‌شهرخواهی یا utopianism عبارت است از دلبستگی به ایجاد یا خیال‌پردازی دربارهٔ یک نظم اجتماعی آرمانی. از روزگار افلاطون تاکنون بسیاری از نویسندگان طرح جامعه‌های آرمانی ریخته‌اند و همچنین بسیاری از گروه‌های دینی و بهبودخواهان سیاسی در اروپا کوشش‌هایی برای برپاکردن جامعه‌های آرمانی کرده‌اند.


اصل واژه utopia یونانی است و معنی آن «جایی که وجود ندارد» یا «ناکجاآباد» است. آرمان‌شهر نمادی از یک واقعیت آرمانی و بدون کاستی است. همچنین می‌تواند نمایانگر حقیقتی دست نیافتنی باشد. از افلاطون به‌عنوان نخستین فیلسوف آرمان‌گرای اندیشهً غرب نام می‌برند. درواقع آرمان‌شهر با مفهوم ایده افلاطون هماهنگی کامل دارد. این اندیشهٔ وی را می‌توان در رساله جمهوریش یافت. در رساله جمهوری، افلاطون سیاست را به عرصه‌های گسترده‌تری همچون دولت و قانون اساسی بسط می‌دهد. افلاطون خطوط اصلی که برای سازماندهی یک شهر آرمانی لازم است را به تصویر می‌کشد. به همین سبب از وی به‌عنوان بنیانگذار این اندیشه نام برده می‌شود.


از نظر فلسفه یونانی روح جامعه عدل است. عدل یکی از چهار فضیلت شهر مطلوب افلاطونی است که در کنار سه فضیلت دیگر یعنی حکمت، شجاعت و خویشتن‌داری اهمیت دارد. عدالت در بین این چهار اهمیت بیشتری دارد. عدل حکم هارمونی در یک ارکستر را دارد.


زندگی در دنیای خیالی مور به این گونه است: زندگی در آرمان شهر سراسر خوشبختی است و بی عدالتی وجود ندارد و مانند جمهور افلاطون دارای نظام های اشتراکی است. در اتوپیا 24 شهر وجود دارد. نقشه همه شهرها دقیق وکامل است تمامی ساختمانها شبیه به هم بوده و مردم می توانند خانه های خود را با دیگران عوض کنند، همه یک جور لباس می پوشند، البته به جز مرادن و زنها و افراد متاهل و هرخانواده ای لباس خود را می سازد. در اتوپی قانون مالکیتی موجود نیست و کارهای راهزنی و نوکری و بانکداری وجود ندارد. همه موظف هستند 6 ساعت کار کنند و همه هر وقت کمبودی داشته باشند می توانند از انبار عمومی برداشت کنند. کتاب آرمان شهر با ترجمه نادر افشارنادری و پس از مرگ او توسط داریوش آشوری به فارسی ترجمه شده و برای اولین بار در سال 1361 منتشر شد.


منبع: ویکی پدیا



برچسب‌ها: کتاب، آرمان شهر، تامس مور

نظرات (2)

یکشنبه 12 آذر 1396 ساعت 02:24
درود بر شما خانم نوری عزیز
آرمان شهرها معمولن در تخی یلات انسان ها شکل می گیرد. وقتی چون این تخی یلاتی لباس واقعی یت بپوش اد، تازه مشکلات آن یکی یکی بروز می کن اد. نوع تفکرات و سیستم حکومتی که جناب مور مد نظرش بوده است"دموکراسی پارلمانی" و شیوه هایی که خودش برمی گزین اد، عملن امکان پذیر نیست. در تفکر و روی کاغذ می شود ب چون این ایده هایی نمره ی خوب داد اا تا ب مرحله ی اجراء در نی آمده باش اد، فقط یک نظریه ی خوب محسوب می شود. نظام های موفق جهان می توان اد به ترین الگو برای دیگر کشورهای در حال توسعه باش اد. من در میان آن ها از مشروطه ی سلطنتی خیلی خوش ام می آی اد. البته ایران هم قرار بود ب آن شکل اداره شود که ناخواسته ب سمت دیکتاتوری پیش رفت. امروزه در میان اغلب کشورهای اسکاندیناوی و کانادا و چند کشور دیگر ثبات حکومتی را شاهد هست ایم و معمولن از موفق ترین کشورهای جهان ب شمار می روند. هر نظامی ب مرور ب سمت دیکتاتوری گام برمی دارد، خصوصن کشورهایی نظیر ایران که ب شکل سنتی و با تفکرات حکومت فرد بر ملت اداره می شود. یک زمانی شاه حاکم مطلق بود و بعد از آن ولی فقیه حاکم جان و مال مردم شد. این گونه حکومت ها محکوم ب شکست است چون حکومت فرد بر ملت حتمن ب سمت دیکتاتوری پیش خواه اد رفت.. ببخش اید بحث ب سمت دیگری سوق داده شد، البته در جهت تفکرات آرمان طلبی نویس انده ی کتاب سعی کردم ب بحث مختصری بپردازم. این ها نظرات شخصی من بوده است. وقتی یک نویس انده الگوی حکومتی پیش نهاد می کن اد حت تا اگر ب قول خودش بسیار آرمانی بوده باش اد، حتمن در عمل ب نواقصی برخواه اد خورد. این نقص ها اتفاقن از دل هم این تفکرات در می آی اد. تا زمانی که چندین الگوی حکومتی امتحان پس داده داریم، دیگر نیازی ب اختراع نوع تازه ای از یک حکومت نداریم. در هم این نظام خودمان دیدیم که از شروع کار از نام گذاری تا شیوه ی اداره ی کشور، پر از اشتباه بود و هر چه پیش رفت ایم، اشتباهات بیش تر بروز و نمود پیدا کرد. عملن چیزی با عنوان جمهوری اسلامی، درست پیش نمی رفت و نرفت. امروز دیگر نه اسلام ماند و نه جمهوری، دقیقن هم آن چیزی که متفکران اسلامی و غیر اسلامی از آن می ترس ایدند ب وقوع پیوست.. اگر چند بار دیگر هم حکومتی با محوری یت مذهب در کشور ب اجراء در آی اد بی شک بارها هم شکست خواه اد خورد، چون عملن آزموده های جهانی را آزمودیم. جهان در این آزمون بارها شکست خورد و در نهایت تصمیم گرفته شد تا دین را از حکومت جدا کن اند و امروزه می بین ایم افراد معتقد و مذهبی در کشورهای پیش رفته بسیار بیش تر از کشورهایی نظیر ایران است. ما بای اد بپذیریم که در مدل حکومتی اشتباه کردیم و این درست خواست کشورهای ابرقدرت در جهان بود تا ما را هم چون آن زیر سیطره ی قدرت خود نگاه دارند. تا نتوان ایم پیش رفت های علمی و اقتصادی و سیاسی داشته باش ایم. بگذریم، متاسف انه چون این بحث هایی معمولن ب جایی نمی رس اد و ب هم این دلیل فقط خواست ام یک نظر شخصی را عنوان کن ام. در خاتمه ممنون ام که نسبت ب فرهنگ کتاب خوانی از خود وسواس نشان می دهی و با علاقه پی گیر چون این مطالبی هستی.. امیدوارم موفق باشی دوست فرهیخته ی هنرمندم
امتیاز: 2 0
پاسخ:
سلام و درود بر شما استاد بزرگوار. بسیار خرسندم که وقت گذاشته و به تفصیل نظر خود را بیان کرده اید . همانطور که می دانید آرمان‌شهرخواهی خیال‌پردازی دربارهٔ یک نظم اجتماعی آرمانی است و ما تا کنون هرگز شاهد چنین ارمان شهری نبوده و نخواهیم بود . در مقاله ای خواندم که از دیدگاه ابو نصر فارابی هدف و غایت شهر آرمانی رسیدن به سعادت است وسعادت، خیر مطلق است. من که تا کنون در این دنیای پر هیاهو و پر اشوب حاکمانی را ندیده ام که بتوانند سعادت مطلق را برای ملت خود به ارمغان بیاورند . البته حرف در این باره بسیار بوده است ولی درعمل شاهد چنین اتفاق مبارکی نبوده ایم. شاید انبیا و اولیای خداوند امدند که همین ارمان شهر را روی زمین بوجود اورند ولی انقدر اما و اگر جلوی پایشان گذاشتند که جز اشوب و بلوا سهمی نصیب انسان نشد.هدف و منظور از آفرینش انسان نیز، رسیدن او به سعادت بوده و بوجود اوردن مدینه ی فاضله و یا همان ارمان شهر است؛ ولی ایا ما سعادت را می شناسیم که درپی بنا کردن ارمان شهر مان باشیم، امید که راه سعادت را تشخیص دهیم ... بسیار لذت بردم از این بحث و گفت و گو و امیدوارم که در سایه ی سعادت و بهره وری والا از اندیشه های پاک تان همیشه بهترین ها نصیب شما شود. انشالله .. . شاد و سربلند باشید استاد گرانقدرم
جمعه 10 آذر 1396 ساعت 16:46
درود بانو بر شما
از این که ما را با عرصه ی چاپ و نشر اشنا می سازید از شما ممنون هستیم و آرزوی سلامتی و روزهای خوش برای شما داریم
امتیاز: 3 0
پاسخ:
درود بر فاطمه سادات عزیزم . خواهش می کنم مهربانم،چه بهتر از این که ما توانایی قدم برداشتن در راه اگاهی عزیزان مان داشته باشیم . پیروز و سربلند باشی عزیزم
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.


WeblogSkin